de Nadia Cupşa 

Ce înseamnă o relație de cuplu sănătoasă?

 

Iubirea adevărată este acel sentiment cu totul special, care ne împlineşte fiinţa, care ne face liberi şi fericiţi, iar opusul ei este iubirea nesănătoasă – care este acel sentiment nociv în care iubirea este asociată sau chiar egală cu suferința. O relaţie de cuplu sănătoasă este aceea în care ne simțim împreună cu celălalt mult mai bine şi mai fericiți decât dacă am fi singuri și nu avem așteptarea irealistă, cum că totul ar trebuie să fie perfect, ci din contră suntem împreună într-o călătorie spre perfecțiune și fiecare conflict sau provocare devine o oportunitate pentru autodepășire pe drumul cunoaşterii de sine. Am putea spune că o relaţie de cuplu este o mare aventură, chiar spirituală pe care o trăim în doi. Cheia unei relaţii sănătoase o avem în următorul citat “Iubeşte-i pe ceilalţi ca pe tine însuţi” (Biblia, Levitic 19.18), cu alte cuvinte o iubire sănătoasă porneşte mereu de la iubirea de sine.

 

În unele cazuri, cei care se află într-o relaţie toxică și experimentează ”iubirea” nesănătoasă, chiar dacă înţeleg foarte bine că relaţia de cuplu în care se află nu este ceea ce îşi doresc, întâmpină adeseori mari dificultăți în a pune capăt relației și să spună un NU clar și hotărât suferinței. Ba dimpotrivă, de multe ori cu cât vor sesiza că persoana cu care sunt în relaţie este mai incompatibilă, mai insensibilă sau mai indisponibilă cu atât mai mult vor deveni incapabili să renunţe la ea şi apare tendinţa de a transforma iubirea şi  dorinţa lor arzătoare într-o dependență. Și aici începe un cerc vicios în care, atunci când ajung la capătul putreilor și spun ”gata nu mai pot”, exact acela este momentul în care celălalt face un gest infim care îi face să spere într-un mod fals, că celălalt s-a schimbat, și din nou, dau o șansă relației. Amână și amână separarea datorită fricii de abandon sau de singurătate.

 

Cum ne condiţionează modelele relaţionale din trecut relaţiile actuale?

 

De cele mai multe ori în spatele acestor dependenţe se află o reproducere a unor clişee învăţate în copilărie din relaţia cu părinții. Ca adulţi, din dorinţa noastră sinceră, uneori inconștientă de a depăşi acele condiţionări, vom atrage în mod repetat relaţii similar până când acest patern va putea fi stăpânit. Ce semnale emite o persoană cu astfel de traume emoţionale? Cum se face că intră în relaţie  mereu şi mereu cu acelaşi gen de persoane? Sunt doi factori care operează aici cu precizie şi anume: compatibilitatea dintre modelele celor două persoane care intră în relație şi impulsul inconștient de a reface scenariul pentru a putea învinge odată pentru totdeauna, modelele dureroase ale trecutului. Ceea ce nu știm este faptul că de cele mai multe ori resursele noastre sunt blocate și împletite cu emoțiile dureroase asociate conflictelor sau traumelor din trecut. De aceia uneori cea mai bună alegere care am putea-o face într-o astfel de situație este să apelăm la ajutor specializat și anume la un psihoterapeut.

 

Deoarece altfel, aceste tipare devin fără doar și poate, preambulul unui lung şir de relaţii înscrise parcă într-un tablou distructiv, plin de dezamăgiri şi traume emoţionale. Această modalitate de relaţionare dacă nu este oprit la timp poate duce pe termen suficient de lung, la perturbări emoţionale grave şi chiar la pierderea sănătății fizice.

 

Datorită factorilor biologici şi culturali, studiile arată că modul în care căutăm soluţionarea problemelor relaţionale este pentru femei unul intern şi personal și anume devine o căutare spiritual sau poate îmbrăca forma autocunoașterii; iar pentru bărbaţi este unul extern, impersonal aceștia caută refugiu în hobby-uri, sport, carieră.

 

Procesul vindecării emoţionale

 

Procesul de recuperare pentru soluţionarea şi vindecarea emoţională şi relaţională necesită timp, și cum spunea un înțelept: ” Orice drum de o mie de mile începe cu un prim pas.”. Sufletul și ființa noastră au nevoie de acest timp pentru a transforma o obișnuință ca iubirea-dependenţă, într-o iubire sănătoasă, frumoasă, matură, bazată pe împlinire, fericire şi reciprocitate.

 

Paşii sunt simpli și la început nu ușor de făcut. Fiecare pas are importanța lui şi nu avem cum să îi ocolim. Iată care ar fi aceștia în ordine cronologică:

  1. Conştientizarea – faptul că ne dăm seama de tiparul repetitiv şi nevoia de face ceva pentru a avea relaţii mai bune.
  2. Căutarea ajutorului specializat – sună poate dur, însă aceasta implică să facem ceva, este primul nostru pas spre acţiune. De cele mai multe ori tendinţa spontană este de a reconsidera relaţia personală cu Dumnezeu. În această etapă apare căutarea înţelegerii evenimentelor petrecute și adesea încărcătura emoţională este foarte mare. Acesta este momentul recomandat să te adresezi unui psihoterapeut sau să te deschizi faţă de un grup de dezvoltare personală.
  3. Prioritatea în viața ta este necesar să devină propria vindecare emoționață – oricare este planul de acţiune pe care ai decis să îl urmezi în etapa a 2-a, rugăciunea, ședințele psihoterapeutice sau participarea la grupul de suport sau dezvoltare personală, acestea trec acum pentru tine pe primul loc. Sufletul tău trece acum prin etapa reconectării atât la iubire cât şi la iertare și cel mai dificil, autoiertare. Abia acum putem spune ca începe accesul la resursele noastre personale pe măsură ce bagajul de emoţii dureroase este golit.
  4. Perseverenţa – decizia fermă de a continua să mergi mai departe, chiar dacă este firesc să apară suișuri și coborâșuri, până la succesul deplin.
  5. Îmbunătăţirea componentei spirituale prin exerciţiu zilnic.
  6. Stoparea tendinţelor de control sau manipulare a celorlalţi – acum începem să acordăm mai puţină importanţă la ce face celălalt şi începe să devină mult mai importantă propria noastră viaţă.
  7. Ieșirea din cercul victimizării – aici nu ne mai lăsăm prinși în același cerc şi începem să ne folosim resursele, timpul şi energia într-un scop constructiv pentru viața noastră.
  8. Acceptarea cu curaj a problemelor şi defectelor personale – ca o ideea forță : „mă iubesc şi mă accept aşa cum sunt.”, fiind conștienți că acțiunea contructivă ne va duce la soluționarea lor pozitivă.
  9. Asculatrea propriilor nevoi binefăcătoarea care vor începe să apară şi să se dezvolte în interiorul nostru și pe care acum începem să le împlinim.
  10. Amplificarea încrederii în sine – simţim că suntem cu adevărat importanți în primul rând pentru noi înșine şi că avem libertatea de a spune „da” sau „nu” în acord cu sufletul nostru.
  11. Împărtăşirea experienţelor tale sau a lecţiilor de viaţă pe care le-ai asimilat – exemplul nostrum personal poate motiva multe persoane în a-și găsi curajul de a se desprinde din mrejele suferinţei, pentru regăsi adevărata speranţă şi putere pentru a alege fericirea şi iubirea pe care le merităm cu toţii, ca un drept al nostru din naștere.

 

Dacă simți că acesta este momentul pentru tine, ca psihoterapeut și sexolog pot fi alături de tine în acest proces:

Programările se fac telefonic sau prin email:

tel. 0752 472 214 sau email: nadia.cupsa@gmail.com

 

Dă SHARE acestui articol!